Informasjon frå Giske eldreråd

Informasjon frå leiaren i Giske eldreråd:

Giske eldreråd orienterte kommunestyret

Giske eldreråd orienterte kommunestyret den 18. april ved leder John Egil Turbekkmo. Orienteringen om rådet var i fire deler; medlemmer, oppfølging av årsmelding 2023, saker fra siste møte og fremtidige planer.

Eldrerådet for 2023-2027 består av: John Egil Turbekkmo (leder), Martinus Elias Røsvik (nestleder), Ellen Strand, Svein Gunnar Grimstad, Marit Vik og Roger Solem.

Noen oppfølgingssaker fra eldrerådets årsmelding 2023 inkluderer bl.a. disse viktige punktene for eldre: Økonomiske lettelser, tilrettelegging av trygge boligområder, bedre tilrettelagt kollektivtransport, styrking av den digitale kompetansen, følge med på institusjonene i kommunen og invitasjon til samarbeid og møter med eldrelag og organisasjoner.

Av vedtak fra siste eldreråds møte kan det nevnes: Støtte til innlegg om samarbeidet mellom frivilligheten og kommunen, inkludering av rådets årsmelding i kommunens årsrapport, tidlig informasjon om saker, behov for en spesifikk eldreplan, spørsmål til kommunen om tilrettelegging av bolig og kollektivtransport og Giske eldreråds initiativ til eldrerådene i fylket om et felles utkast om TT-ordningen.

Eldrerådets planer fokuserer på å være synlig for eldre gjennom brosjyrer, lokalavisen, sosiale medier, kommunens nettsider og møter. Rådet ønsker videre å være en aktiv og konstruktiv part i utviklingen av kommunale planer og eldrepolitikk.

Noe av det viktigste fremover blir også å følge opp bo trygt hjemme reformen. De fire satsningsområdene for reformen er: Levende lokalsamfunn som ivaretar aktivitet og fellesskap, tilpassede botilbud og mulighet for å bo trygt i eget hjem lenger, kompetente medarbeidere, trygghet for brukere og støtte til pårørende.

Bilde av medlemmane i Giske eldreråd 2023 - 2027 - Klikk for stort bilete John E. Turbekkmo