Totalforbod mot åpen eld utandørs frå 24. april

Brannvesenet innfører totalforbod mot å gjera opp eld utandørs i kommunane Giske, Haram og Ålesund. Forbodet gjeld frå og med onsdag 24. april og inntil vidare.

Pressemelding:

"Innfører totalforbud mot bruk av åpen ild utendørs fra 24. april

Brannvesenet innfører totalforbud mot å gjøre opp ild utendørs i kommunene Giske, Haram og Ålesund. Forbudet gjelder fra og med onsdag 24. april og inntil videre.

Det fine været har ført til at det er svært tørt i flere områder i regionen vår, som i store deler av landet for øvrig. Skogbrannfaren er for øyeblikket stor i flere kommuner i Møre og Romsdal og indeksen er økende.

De siste dagene har brannvesenet rykket ut til flere gress- og lyngbranner i Møre og Romsdal. Når det er så tørt som nå skal det svært lite til før det begynner å brenne, sier brannsjef Geir Thorsen.

Fra 15. april til 15. september er det et generelt forbud mot å gjøre opp bål i naturen. Dette gjelder også bål og grilling i tilknytning til naturen. I denne perioden er det kun tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann. Dette er imidlertid på eget ansvar og risiko.

All bruk av ild representerer nå brannfare

• I disse dager er det imidlertid så tørt i vegetasjonen at all bruk av ild i naturen representerer en brannfare - derfor innfører vi totalforbud, uttaler brannsjef Geir Thorsen.
    Forbudet gjelder inntil det kommer nedbør av betydning. Brannvesenet vil opplyse når totalforbudet opphører.

Hva betyr totalforbud mot å gjøre opp ild utendørs?

Brannsjefen kan ved spesielle værforhold legge ned totalforbud mot å gjøre opp ild utendørs. I slike tilfeller blir situasjonen vurdert slik at det ikke er trygt å gjøre opp ild utendørs, selv ikke på godkjente bål- og grillplasser.

Hvis det blir lagt ned totalforbud i sesongen hvor det er generelt forbud, vil totalforbudet gjelde frem til faren vurderes over. Brannvesenet vil opplyse når totalforbudet opphører.

Her er reglene under totalforbud:

Dette kan du gjøre:

• Grille i din egen hage med aktsomhet.
  • Merk! Ved prekære hendelser kan brannvesenet legge ned forbud mot ALL ild, selv i folks hager. Dette vil bli formidlet i en pressemelding og via lokale medier.

Dette kan du ikke gjøre:

• Det er ikke lov å tenne opp små kaffebål, engangsgriller, kulegriller, bålpanner, gassgriller, stormkjøkken og andre kokeapparater med brennstoff utendørs .
  • Det er ikke lov å grille eller tenne opp bål i nærheten av skog og mark.
  • Det er ikke lov å tenne bål og grille i strandsonen.
  • Det er ikke lov å tenne opp bål eller grille på de vanligvis godkjente og tilrettelagte bål- og grillplassene.
  • Det er ikke lov å brenne hageavfall, selv på egen tomt. Dette kan leveres inn på avfallsmottak.

Kommunene Giske og Haram må bistå i å informere egne innbyggerne gjennom nettside og facebookside.

Kontaktperson:

Brannsjef Geir Thorsen, 905 48 289"